Как да напиша обява за работа_ Красимир Писков

Как да напиша обява за работа, която привлича кандидати?

       Oт доста време имаш крещяща нужда от хора за своя бизнес? Постоянно пускаш обяви за работа, но ефектът е нулев. Вече започва да те обзема едно притеснение от случващото се. Чудиш се, защо при толкова безработни хора в България, не можеш да запълниш екипа си?

Вече си се отчаял и не знаеш какво повече да направиш? Питаш се: “Как е възможно всичко това?”. Споделил си на всичките си приятели за този проблем и все още не си намерил неговото решение. Дори си впрегнал социалните мрежи в този казус.

И въпреки това, отново си пред една мъгла изпълнена с неразбиране от случващото се. Мъгла, която става все по-гъста и по-дълбока с течение на времето.

Преди известно време разговарях със собственик на бизнес, който сподели, че проблемът не е да разгледат 100 CV-та и от тях да изберат най-подходящите кандидати, които да извикат на интервю. Проблемът е, че нямат никакви CV-та.

Именно това ме провокира да напиша тази статия. 

От къде идва проблемът?

Колкото и странно да ти се струва, идва от променящия се свят. Само допреди 10г. беше различно, много хора кандидатстваха за една позиция и за работодателите беше лесно.

Какво се промени? 

Интернет и информационната ера, в която живеем, разрушиха физическите и психологическите граници. Сега хората са залети от информация и предложения са работа. Техният избор се е увеличил многократно.

Това постави работодателите в неловко положение. До момента те не трябваше да полагат каквито и да е усилия за да привлекат служители, защото те идваха сами. Просто предлагането беше по-малко от търсенето, но сега е различно. За да имаме служители днес ще е необходимо да положим усилия.

А за целта ще ни трябват нови знания и умения. Знания и умения, благодарение на които да се продадем на бъдещите кандидати. Голяма част от обявите днес изглеждат до голяма степен еднакви. Те не само, че не привличат кандидати, но и по-скоро ги отблъскват.

За да имаме добре оформена обява, която привлича кандидати, е добре първо да си припомним какво всъщност е продажбата и търговията.

Уикипедия споделя, че търговията е размяна на стока или услуга, която може да се осъществи между две или повече лица. В първоначалната си форма търговията е представлявала натурална размяна, при която се е осъществявал обмен на равностойни и желани и от двете страни стоки.

Сега може би си мислиш: “Този защо ме занимава с тези глупости?”. Казвам ти веднага.

Обявата е просто една продажба.

Тя ще привлича кандидати, когато в нея присъства желана и равностойна стойност за кандидата. Също така тази желана и равностойна стойност е необходимо да е поднесена по правилния начин.

Ето как изглеждат голяма част от обявите за работа, които най-често съм срещал. В началото на повечето се споменават двe неща:

  • Малка, бързо развиваща се компания, поради разширението на дейността си, търси нови хора;
  • Фирма с дългогодишен опит и експерт в своята дейност, си търси нови служители;

За съжаление това са твърде банални и изтъркани фрази. Те не само, че не привличат кандидати, но и по-скоро ги отблъскват. За да грабнеш вниманието на кандидата за начало е добре да споделиш какво предлагаш, а не какво търсиш.

Последващата структура на една НЕработеща обява почти в 95% от случаите изглежда по следния начин.

  1. Обикновено се акцентира на основните задължения, които са 5-7 позиции;
  2. Място, в което се упоменават задължителните знания и умения, необходими за дадената длъжност също между 5-7 позиции;
  3. Тук се поставят неща, които предлага компанията в замяна на по-горните задължения и изисквания обикновено 2-3позиции;

Често в обявите липсва работно време, местоположение на работното място и заплащане.

Ако попиташ някой експерт по продажби (както споменахме по-горе обявата е просто една продажба) ще ти каже, че това меко казано, вече не работи. За да направиш обявата си за работа работеща, на първо място ти трябва да помислиш върху следното нещо:

Никой не се интересува от теб или твоя бизнес, преди да разбере какво може той да получи от него.

Какво да включиш в обявата, така че тя да притежава чертите на добрата сделка?

Трябва добре да помислиш какъв човек искаш да привлечеш. Какво би искал той и какво би могъл да предложиш ти?

  1. Представи компанията си кратко и ясно (дори можеш да сложиш линк към своя сайт). Забрави за напудрените хвалби, с които се описваш и искаш да привлечеш вниманието на бъдещия кандидат. Повярвай ми, човекът отсреща не го интересува това. Той иска да разбера, какво има там за него.
  2. Първо кажи какво можеш да предложиш. Започни именно с това и моля те не използвай: трудов договор, осигуровки, работа в млад и амбициозен екип, мотивиращо заплащане …  Това няма да го привлече, по-скоро ще се случи обратното. Кажи какви знания, умения и преживявания ще може да си вземе кандидатът, ако дойде при вас.
  3. Сега можеш да опишеш уменията, които искаш да притежава човекът, който кандидатства. И знам, искаш много, но наблегни само на най-важните. Рядко можеш да намериш човек, който да отговаря на всичките ти изисквания. Напиши онези, които са най-важни за позицията от гледна точка на производителността.
  4. Тук напиши задължения и отговорности към кандидата.  И запомнете – те да бъдат пропорционални на нещата, които предлагаш в замяна. Или поне да се доближават. В противен случай у кандидатът ще се зароди чувство на несправедливост.
  5. Добави работно време, местоположение на работното място и финансовото възнаграждение.

Само позиционирането на това, което предлагаш най-отгоре в обявата тотално ще промени твоето послание. И ако нещата, който предлагаш са пропорционални на изискванията твоята обява ще се открои мигновено от останалите, което е силна предпоставка за повече кандидати.

Нещо важно! Нека всичко, написано в обявата, отговаря на реалността. В противен случай кандидатът би могъл да си тръгне много бързо.

Надявам се статията да ти е харесала. Сподели я или я изпрати на приятел, на когото смяташ, че може да е полезна.

Това беше от мен засега и до нови срещи,

 Краси

Добави коментар

Харесва ти статията?

Абонирай се и не пропускай новини за подобряване на бизнеса ти.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.