Защо с едни служители се работи много бързо и лесно – комуникацията протича мигновено и всичко се случва някак си от самосебе си?
С други всичко става много трудно – работата е изпълнена с постоянни противоречия. Това, от своя страна, носи много загуба на време, енергия и фокус.
Странното е, че и двата типа служители имат силно доближаващи се знания, умения и опит.
1. Проблемът – разминаване в ценностите.
Ще дам конкретен пример с мой клиент, за да стане по-ясно какво значи това.
Васко имаше екип от 10 човека. Той винаги е в час с новостите в неговия отрасъл на работа и бизнесът му се развива доста по-бързо от този на неговите конкуренти.
Но за да се случи всичко това, той хвърляше много време, енергия и средства за да обучи и своя екип.
Лошото само е, че половината от неговият екип никак не обичха обученията.
Това го изтощаваше много повече отколкото самата работа и предизвикателствата, свързани с нея.
Но защо се получава това?
Когато наемаме служители обикновено следим за образование, знания, умения и опит. Не обръщаме внимание на ценностите на хората.
Резултатът е на лице: много пропиляна енергия в убеждаване; работна среда, изпълнена с противоречия и конфликти; пропиляно време и пари.
Ценностите са може би най-важният елемент, за който да следим когато наемаме хора
2. Какво са ценностите?
Това са нашите вътрешни критерии за правилно и неправилно, за добро или лошо.
Нека отново се върнем на примера с Васко. Каква смяташ, че е неговата водеща ценност? Развитие?
За съжаление при половината от неговият екип тази ценност не присъства.
Именно поради тази причина, той много трудно успява да ги запознае и обучи с новостите на пазара.
Еднаквите ценности ни позволяват да работим много бързо и лесно със своя екип.
3. Какво друго можем да спечелим, ако започнем да търсим хора за своя екип на база ценности?
- Работната среда ще стане много по-положителна. Ние и хората ни ще се чувстваме много по-комфортно на работното място, което от своя страна води до по-голямо удовлетворение от самата работа.
- Цялостният морал ще се повиши. Когато сме щастливи на работа, екипният дух и свързаността в работата ще се засилят многократно. С подобрения морал служителите ще се чувстват по-ценени и ще имат много по-малко отсъствия.
3. Какво друго можем да спечелим, ако започнем да търсим хора за своя екип на база ценности?
- Работната среда ще стане много по-положителна. Ние и хората ни ще се чувстваме много по-комфортно на работното място, което от своя страна води до по-голямо удовлетворение от самата работа.
- Цялостният морал ще се повиши. Когато сме щастливи на работа, екипният дух и свързаността в работата ще се засилят многократно. С подобрения морал служителите ще се чувстват по-ценени и ще имат много по-малко отсъствия.
- Правилните и съвместими ценности повишават ангажираността на служителите. Те карат хората да се чувстват по-развълнувани в работата. По-ангажираните служители са по-склонни да остават по-дълго във фирмата ни.
Също така ангажираните служители осигуряват по-добро обслужване на клиентите. Което значи, че ако набираме хора на база техните ценности напълно вероятно и взаимоотношенията с нашите клиенти да се засилят. А всички знаем до какво води това.
- Повишена производителност. Положителната работна среда, подобрения морал и повишената ангажираност на служителите, означава повишена производителност в компанията, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.
- Ще намалее текучество. Щастливите служители означават по-малко напускане. Ако
хората се чувстват оценени, ангажирани и уверени в това, което вършат те ще
искат да останат по-дълго при нас.
Намаленото текучество
означава, че всеки служител е истинска инвестиция за компанията. Това намалява
разходите, като същевременно поддържа висока производителността.
4. Какво да направим – план за действие.
Да включим ценностите при подбора не е толкова лесна задача, колкото да поставим основните критерии за знания, умения, образование и опит. С ценностите трябва да се работи стратегически и те да присъстват във всеки един етап от подбора.
- Изясняваме ценностите:
Какви са нашите ценности?
Какви убеждения и стандарти са важни за бизнеса ни?
Как тези ценности се превръщат в ежедневно поведение в работата?
С какво искаме хората да свързват нашата марка и фирма?
- Използваме ценностите в обявата за работа
За да сме сигурни, че привличаме хора с правилните ценности е необходимо те да присъстват в обявата ни. Но самото изброяване не е достатъчно. Необходимо е те да бъдат нещо повече от това да звучат добре. Необходимо е да бъдат умело вплетени в посланието на обявата.
Трябва ясно да кажем, как тези ценности ще се използват в процеса на работа. Също така избраните фирмените ценности трябва да присъстват във всяка наша обява независимо от длъжността и отдела. Това показва, че наистина вярваме в тях и изграждаме устойчива работна среда.
- Интервю основано на ценности
Подходящите въпроси на интервюто могат да ни помогнат за правилно отчитане на ценностите на кандидатите. Например, ако работата в екип е ценна за нас, можем да попитаме следните въпроси:
Повече самостоятелна или повече екипна личност сте?
Какво според Вас означава перфектен екип?
Кога се чувствате по-енергични, когато работите сами или в група?
5. Извод
Ценностите стоят в основата на нашата личност. Те играят важно роля, когато взимаме своите решения. Харесваме и работим много по-лесно с хора, които имат като нашите ценности. Те определят дали работата, която вършим ни харесва и колко да останем на нея.
Създаването на успешен план за подбор на база ценности на първо място зависи от нас. Какви са нашите ценности, защото те движат решенията и поведенията в нашата организация.